Ha empitjorat la salut emocional dels nostres fills i filles després de la pandèmia?

El llibre “SOS Adolescents. El naufragi de la salut mental després de la pandèmia” del psicòleg clínic berguedà Jordi Royo i Isach es presentarà el 15 de desembre a les 19.00h al pavelló de Suècia de Berga

Els guanys del llibre, del qual ja han sortit 3 edicions, van destinats a la Fundació Portal, de suport a noies i nois amb patologia dual i a les seves famílies.

“Tres mesos de confinament estricte i gairebé dos anys de restriccions diverses han afectat els costums, els hàbits, les rutines, les formes d’expressar-se i fins i tot de relacionar-se. Alguns encara pateixen ara les seqüeles del confinament. A la majoria, aquesta situació traumàtica els deixarà marcats per sempre”.

Aquesta contundent afirmació forma part de la introducció del llibre “SOS Adolescents. El naufragi de la salut mental després de la pandèmia”, escrit pel psicòleg clínic berguedà Jordi Royo i Isach i publicat per l’editorial Columna.

Royo és director clínic d’Amalgama7, vicepresident del Clúster Salut Mental de Catalunya, cofundador de la Fundació Portal, de la Sociedad Española de Prevención de la Violencia Filio parental (SEVIFIP) i soci d’honor de l’Associació d’Ex-drogodependents de Catalunya (AEC-GRIS).

El document és una lectura que hauria de ser obligatòria per a pares i mares d’adolescents, ja que com hi exposa Royo, la covid-19 ha deixat als joves unes seqüeles que seran difícils d’oblidar, i per aquest motiu, és important que siguin tractades amb coneixement de causa.

La salut emocional dels adolescents abans, durant i després de la pandèmia de la covid-19, és l’eix troncal d’aquest llibre que té per objectiu orientar a pares, mares i educadors per tal que puguin identificar els primers símptomes desestabilitzants per part dels adolescents i que puguin reconduir-los.

En el llibre s’hi analitzen diversos comportaments de risc dels nostres fills i filles i es donen eines per entendre fins a quin punt aquests comportaments són esperables o, pel contrari, esdevenen senyals d’alerta.

La pandèmia va tenir tancats a casa a adolescents en un moment crucial per a la formació de la seva personalitat i de la socialització. L’adolescència ha estat sempre un moment de canvis essencials, però psiquiatres i psicòlegs clínics no s’havien vist mai tan desbordats com ara per l’afluència de nois i noies a les seves consultes.

“La covid-19 i les seves restriccions associades no ha causat trastorns mentals nous i desconeguts, però sí que ha accentuat els que ja teníem. I aquests són molts i molt diversos.”:

Abús de pantalles, policonsums de substàncies, ansietat, violència, autolesions, disfuncions alimentaries, depressió, problemes conductuals, maltractaments, bullying, trastorns obsessius… i un índex de suïcidi que s’enfila com mai.

El llibre de Jordi Royo analitza cadascun d’aquests trastorns i ofereix propostes i alternatives viables per poder-los abordar.

A més, ho fa amb testimonis reals de pares i mares que han estat atesos a Amalgama7, l’entitat que dirigeix l’autor del llibre i que tracta casos d’aquest tipus amb una atenció integral per part d’un equip interdisciplinari format per més de 170 professionals.

Així mateix, a les seves pàgines també s’hi poden trobar diàlegs transcrits reals d’adolescents amb els seus progenitors.

Alguna de les problemàtiques concretes que aborda amb més intensitat són l’ansietat, el TDAH, les conductes alimentàries, les drogues o les pantalles, entre altres.

“A partir del crit d’alerta que suposa aquest text basat en fets reals, ja ningú no podrà dir que no l’havien advertit. I si la pandèmia ha empitjorat el panorama de la salut mental dels adolescents i l’estadística ho segueix evidenciant, que sigui la divulgació d’en Jordi Royo la que ens ajudi a sortir-nos-en”.

Aquesta cita forma part del pròleg de “SOS Adolescents. El naufragi de la salut mental després de la pandèmia” signat pel periodista Josep Cuní.

El llibre també compta amb un segon pròleg del doctor Francesc Xavier Arrufat, psiquiatre, Director de l’Hospital Universitari Institut Pere Mata de Reus i president del Clúster Salut Mental Catalunya, qui adverteix que aquest llibre “ens ajuda a prendre magnitud del problema de la salut mental en l’adolescència”.

“SOS Adolescents. El naufragi de la salut mental després de la pandèmia” es presentarà el pròxim 15 de desembre a les 19.00h al pavelló de Suècia de Berga, ciutat natal de l’autor Jordi Royo i Isach. I té previstes noves presentacions a la ciutat de Girona, el febrer de 2024 i a Barcelona, el març del 2024.

A la presentació de Berga, i són convidats, especialment, tots els pares, mares, educadors o sanitaris de la comarca que tinguin especial interès en la salut mental i emocional dels adolescents, però també totes aquelles persones que sentin interès per la temàtica del llibre, ja que aquest és un document imprescindible per entendre la situació postconfinament entre els adolescents.

Editat per COLUMNA, a finals de l’any 2022, el llibre que ja ha assolit la tercera edició, es podrà adquirir a la presentació, en un acte on hi serà present el mateix autor, acompanyat de:

Jaume Farguell i Sitges, president honorífic del Casal d’Europa

Judit Carreras i Tort, patronat de la Fundació Portal