Presentació del llibre “SOS Adolescents” a Berga

Divendres passat dia 15 de desembre es va presentar al Pavelló de Suècia de Berga (Barcelona) el llibre «SOS Adolescents. El naufragi de la salut mental després de la pandèmia» d’Editorial Columna, a càrrec del seu autor, el psicòleg clínic de Berga i vicepresident de la Fundació Portal, Jordi Royo i Isach, davant de 60 persones que seguien l’acte a la sala.

Durant la presentació del llibre, a més de l’autor, van intervenir el Sr. Jaume Farguell i Sitges, president honorífic del Casal d’Europa, la Sra. Montserrat Magrané i Delfín, directora general d’Amalgama7 i la Sra. Judit Carreras i Tort, del Patronat de la Fundació Portal.

Els beneficis de la venda del llibre són destinats íntegrament a la Fundació Portal en la seva causa d’impulsar el suport i l’atenció als nois i noies amb patologia dual i les seves famílies.

En el decurs d’entrevistes prèvies a mitjans de comunicació, i durant l’acte, es van aportar diferents orientacions per part de l’autor. Com per exemple, respecte al paper de pares, mares i educadors dels adolescents:

“Un pare i una mare segur que volen que el seu fill o filla sigui un molt bon estudiant i que faci una carrera a una bona universitat, però si decideix dedicar-se a ser fuster i és una bona persona, també li estarà bé. Ara bé, el que no ens semblarà bé és que passi per una anorèxia, per una depressió, per consum de drogues… D’aquesta manera, la qüestió que jo plantejo és: Quanta estona dediquem perquè això no passi, tant a casa com a l’escola? Els nens i adolescents ho estan passant sols. I això es posa de manifest en la tendència que ara s’imposa, que és que estan substituint els pares i mestres per internet, i més concretament, pels influencers de torn.”

D’altra banda, pel que fa a tendències en l’organització familiar, el vicepresident de la Fundació Portal i psicòleg clínic posa en relleu:

“…Les famílies dels adolescents s’organitzen molt segons els seus desitjos. Aquí apareix un nou adolescent, que és més indolent, que presenta aquestes violències filioparentals, i que regna per casa com si fos una mena de dèspota. És un adolescent que té una tendència a veure els pares d’una manera més horitzontal i els pares també entren en el joc. I és un error que les mares i pares vulguem ser, per damunt de tot, els amics dels nostres fills. Amics ja en faran, però si nosaltres abdiquem de fer de pares i mares, qui ho farà?…”

El llibre segons va explicar Royo s’ha organitzat de manera que es pot anar directament a l’apartat o qüestió que ens interessa llegir, de manera que no és el que habitualment trobarem en un llibre de lectura com a tal. S’ha cercat un format útil i pràctic, fàcil per consultar un apartat concret. D’aquesta manera trobem una introducció a l’element que es tracta, un cas que l’exemplifica, una sèrie d’enunciats inspirats en la realitat i les reflexions que sorgeixen. I, en darrer terme, una llista de comportaments esperats i d’alerta.

Des de la Fundació Portal, dins del treball de divulgació que impulsem, estem preparant noves presentacions del llibre tan a Barcelona com a Girona, durant els primers mesos del 2024.

En darrer terme, us desitgem des de la Fundació Portal, unes Bones Festes i un Feliç Any 2024, ple d’alegria i esperança.