Infants Hiperregalats

“Volen un bon regal? Ajudin el nen o nena a ser millor persona.”

El psicòleg clínic Jordi Royo i Isach , vicepresident de la Fundació Portal, expert en infància i joventut, va intervenir el passat dia 5 de gener, vigília del dia dels Reis d’Orient, al programa ‘El matí’ de Catalunya Ràdio, conduït per la periodista Marina Romero  (podeu escoltar la participació al programa fent click a l’enllaç anterior) .

Autor de diverses publicacions sobre la salut emocional i mental dels adolescents, el vicepresident de la Fundació Portal va intervenir en un programa radiofònic de màxima audiència per parlar sobre el fenomen dels nens hiperregalats i, va advertir, que un excés de regals fa que els nens i nenes es tornin més egocèntrics i, desvaloritzin els regals per l’elevat nombre dels mateixos que reben, i d’altra banda, els generen més insatisfacció, ja que tot i rebre molts regals, encara n’esperen més. D’aquí, per a Royo s’explica l’anomenada síndrome de l’Emperador.

En qualsevol cas, des de la Fundació Portal i Amalgama7 recomanem quatre grans blocs de regals, que s’han de dosificar i ordenar a la Carta de Reis, al Pare Noel, als aniversaris: els presents necessaris (mitjons, sabates, roba d’abric, etc.) .); els regals instrumentals (llibres, colors, llibretes, instruments musicals, entre d’altres, allò necessari a les escoles); els presents hedonistes (joguines que s’esperen amb il·lusió i que els nens i nenes demanen), i regals solidaris, massa poc freqüents a les Cartes de Reis (regals que es demanen als Reis Mags, i que es donen, per exemple a entitats solidàries).

En aquest sentit, “Quin benefici rep el nen en tenir més de 30 regals, i molts d’ells repetits?”, s’ha preguntat Jordi Royo a la tertúlia d”El Matí’ de Catalunya Ràdio.

El problema s’agreuja en una etapa en què s’han imposat les pantalles. El món, segons el vicepresident de la Fundació Portal, “es divideix en dues etapes, una d’abans i una de després de l’aparició del telèfon mòbil intel·ligent. L’aparició del mòbil ha canviat el món. Ara, els adolescents són més egocèntrics. Les darreres generacions érem adolescents amb els canvis hormonals naturals, però érem inaudibles i invisibles. Ara els adolescents amb l”imperialisme de les pantalles’ actual, marquen tendències de consum.”

Pel que fa al pantallisme i als regals, el també director clínic d’Amalgama7 ha afirmat: “Abans de l’aparició de les pantalles, jugàvem a jocs de taula tota la família, molt recomanable. Ara amb les pantalles, els regals són ‘jocs’ individuals i són molt més cars. Cosa que dibuixa un món de dues velocitats: de nens amb molts regals, i molt cars, i nens que no en tenen. És necessari un regal de solidaritat, avui, en aquest món, a la Carta dels Reis.”

El psicòleg clínic va aportar les claus per evitar-ho: “ El remei principal consisteix que el pare o la mare siguin gestors dels regals, gestors de la Carta, als aniversaris, etc., i posin ordre i sentit comú, de manera que puguin organitzar i dirigir als altres membres de la família (avis, oncles, amics)sobre quins regals, quina tipologia i en quin número cal demanar en escriure la Carta als Reis.”

El vicepresident de la Fundació Portal ha recordat que som, en aquest aspecte, ‘massa respectuosos’ i en aquest sentit, “cal algú que mani; si no, acaben manant el nen i la nena. Atès que és un paper ingrat, el de gestionar els regals, no vol assumir-l’ho ningú”.

Finalment, l’entrevista en el marc de la tertúlia del programa ‘El Matí’ de Catalunya Ràdio, a la vigília de Reis, ha finalitzat per part del vicepresident de la Fundació Portal, amb una invitació a l’esperança: “L’educació que donem a els nostres fills i filles és la nostra responsabilitat. No és veritat que no puguem canviar o millorar el nostre món!”.

Esperança han aportat en una visita molt especial i estimada dels Reis, Ses Majestats els Reis d’Orient, a l’Escola Terapèutica de Valldaura (Olvan-Barcelona), amb un missatge als nois i noies que atenem, i a tots, ple de valors!