Escola, educació, coordinació, Escola Terapèutica, Amalgama7, professorat, informe PISA, qualitat educativa

Qualitat Educativa a les Escoles Terapèutiques

Ahir, divendres 17 de maig, es va celebrar a l’Escola Terapèutica de Valldaura una trobada de coordinació, per impulsar innovació i compartir millores i aprenentatges, de tot el professorat i les direccions acadèmiques de les tres Escoles Terapèutiques a les que la Fundació Portal dona suport, gestionades per Amalgama7: les escoles terapèutiques de Can Ros (Aiguamúrcia, Alt Camp, Tarragona), Pozuelo de Alarcón (Madrid) i Santa Maria de Valldaura (Olvan, Berguedà, Barcelona).

El model d’escola terapèutica concentra en un sol equipament un espai clínic, un espai educatiu, un espai socioeducatiu i un espai residencial per atendre els nois i noies amb patologia dual.

En l’àrea acadèmica, quan un noi o noia ingressa a una escola, realitza una prova de nivell, a càrrec del professorat propi, per determinar de manera el més acurada possible quin curs ha de rebre, oferint-se formació en els estudis reglats obligatoris i postobligatoris.

Sovint hi ha la creença que el nivell educatiu, quan els nois i noies reben tractament per problemes de salut mental i emocional associades amb diferents tipus d’addiccions, ha de restar disminuït. Gràcies a l’excel·lent professorat de les tres escoles terapèutiques i de la innovació i esforç pedagògic que realitzen, a banda del tractament i l’acompanyament clínic que reben els nois i noies, els resultats acadèmics dels nois i noies de les tres escoles són molt satisfactoris.

Tres cops a l’any, els equips acadèmics d’Amalgama7 i de les escoles terapèutiques es reuneixen per coordinar-se i compartir aprenentatges, innovació i bones pràctiques.

Entre d’altres aspectes que caracteritzen el model educatiu de les escoles terapèutiques, és habitual que les classes pel matí, s’iniciïn amb un passeig o una activitat física que facilita la concentració dels joves, posteriorment a classe. També es treballa amb un calendari escolar ampliat i un professorat especialitzat amb nois i noies amb comportaments disruptius. Amb un seguiment dels estudis per part de les famílies i un temps d’estudi, en el que els nois i noies residents a les escoles terapèutiques estan acompanyats. Les classes es duen a terme en aules reduïdes i una cuidada coordinació amb els centres escolars de referència dels nois i noies. Els cursos acaben amb una festa de final de curs i una graduació, en companyia de les famílies, que posa en valor l’esforç que realitzen els joves atesos durant tot el curs.

D’altra banda i des d’un punt de vista social, el director clínic d’Amalgama7 i vicepresident de la Fundació Portal, el Sr. Jordi Royo, considera que probablement, una part dels mals resultats educatius i de fracàs escolar que l’informe PISA registra, es deu a que molts nois i noies, que poden travessar per dificultats de salut mental i emocional i trastorns de conducta, no estan convenientment diagnosticats i per tant, no estan atesos convenientment.

Enhorabona als equips educatius i acadèmics de les escoles terapèutiques per la bona feina que realitzen, perquè els nois i noies, cursin els seus estudis d’una manera òptima!

Educación, Calidad Educativa, Ensenyament, Escola Terapèutica, joves amb comportaments disruptius, innovació escolar, Amalgama7, Valldaura
Qualitat educativa, calendari escolar ampliat, graduació, bones pràctique educatives, patologia dual, adolescència en risc, Amalgama7