drogues de síntesi. drogues. Addicció. Adolescència en Risc. Laboratoris clandestins. Patologia Dual

Les drogues de síntesi al programa ‘El Pla B’ de Ràdio 4

El passat dijous 29 de febrer, el vicepresident de la Fundació Portal, el psicòleg clínic Jordi Royo, va tenir ocasió de tractar la qüestió de les Drogues de Síntesi, al programa El Pla B de Radio 4, conduït pel periodista Toni Marín. Un programa des del qual cada quinze dies, els dijous, s’aborden els diferents reptes de salut emocional i mental adolescent.

Després de tractar el consum de substàncies com els ‘porros’, el director clínic d’Amalgama7, Jordi Royo, va analitzar les repercussions de drogues de síntesi amb el testimoni de la Madina i la Gala.

Compartim, AQUÍ, l’enllaç de l’enregistrament del programa.

Les drogues de síntesi s’elaboren en laboratoris clandestins i són econòmicament accessibles, cosa que agreuja el problema.

Tampoc els joves no tenen percepció dels riscos, pel seu consum al voltant de la festa.

El consum de substàncies no només és un perill per les addiccions que poden generar sinó, en aquest cas també, pels seus efectes psicodislèptics, és a dir, perquè poden distorsionar la percepció normal i produir al·lucinacions.

Com es va tractar al programa, i especialment per a les noies, algunes d’aquestes drogues produeixen l’anul·lació de la voluntat i per tant, col·locades a les begudes als afterhours o entorns ‘pastillers’ com es diu a l’argot, sense el coneixement d’elles, comporten abusos i la comissió de delictes sexuals.

Crisis depressives o psicòtiques, després del consum, motiven la consulta i l’ingrés de nois i noies als espais terapèutics d’Amalgama7, com es constata al llarg de l’experiència amb 7.500 històries clíniques.

També són el resultat d’aquestes substàncies, el fet que es produeixen moments de ‘subidón‘ i de ‘bajón’, com s’anomena a l’argot.

Com ens deia la Madina, al programa, una noia de 19 anys atesa per Amalgama7, es presenten amb colors vius i dibuixos com Popeye, o Hello Kitty que poden fer-les atractives, com un ‘caramelet’.

Són uns consums que com ens recordava la Gala, una estudiant que està fent pràctiques a Amalgama7, poden ser freqüents o ‘normalitzats’ en alguns entorns universitaris i festius.

Donats els baixos preus d’aquestes drogues, els ‘grans narcos’ saben que aquest fet pot conduir a que alguns joves comprin i venguin aquestes substàncies per obtenir beneficis i consums gratuïts.

Sense saber-ho, poden incórrer en delictes de tinença de substàncies i d’inducció al consum.

Des de la Fundació Portal, agraïm a Ràdio 4 i al Toni Marín, aquest espai radiofònic!

El coneixement i la divulgació dels riscos del consum d’aquestes substàncies és fonamental per a la prevenció i per als mateixos adolescents i les seves famílies. Pares i mares sovint allunyats d’aquesta realitat.