Confinament, joves, adolescència, covid 19, pandèmia.

Els efectes de la pandèmia 4 anys després

El dia 21 de març, al programa El Pla B de ràdio 4, conduït pel periodista Toni Marín, el vicepresident de la Fundació Portal i director clínic d’Amalgama7, Jordi Royo, va compartir algunes reflexions sobre els efectes de la pandèmia en les famílies i els nois i noies. Va ser en el marc d’una conversa radiofònica en la que van participar també el Dr. Manuel Cervantes, cap de Malalties infeccioses de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, durant la pandèmia, i el Sr. Hèctor Labarta, expert en Recursos Humans

En el marc de la participació periòdica del psicòleg clínic, el Sr. Jordi Royo, al programa El Pla B de Ràdio 4, com a director clínic d’Amalgama7, va posar de relleu la incertesa que va suposar ara fa 4 anys la irrupció de la pandèmia del Covid 19.

Especialment, per a les persones dedicades a l’àmbit de la salut, no saber en els primers moments, quin era l’agent causant i veure com la simptomatologia cursava de manera molt diferent, en les persones, -ja que en algunes era molt més aguda la simptomatologia-, afegia una incertesa en la gestió ja de per si complexa, de la situació.

El Dr. Cervantes, respecte de  l’aprenentatge d’una experiència viscuda molt dura, va recordar que individualment, és possible que hàgim fet bé d’oblidar-la, però que col·lectivament, no s’han realitzat els aprenentatges que caldria haver fet. Així, seria profitós de realitzar una anàlisi de totes les decisions preses, com per exemple, avaluar els costos i beneficis d’un confinament tant exhaustiu com es va realitzar.

El Sr. Jordi Royo va recordar com Amalgama7, en aquell moment, va realitzar una enquesta a 1800 mares i a 1800 pares, amb fills i filles entre els 14 i els 18 anys,  i els va preguntar, entre d’altres, si en cas d’un segon confinament, creien que la convivència familiar milloraria. El 70% de les respostes van respondre que consideraven que empitjoraria la relació familiar, i un 20% que romandria igual. Només un 10% va afirmar que milloraria.

El vicepresident de la Fundació Portal també va posar de manifest, que 4 anys després de l’inici de la pandèmia, podem observar que a nivell mundial, hi ha indicis que la qualitat de vida ha disminuït atenent tendències com l’augment de l’estrès en la població.

I, especialment, en l’àmbit de la població infanto juvenil es constata un increment dels problemes de depressió i ansietat. Trastorns de conducta com els alimentaris, la violència filio-parental, el consum de substàncies o el malestar emocional han anat en augment, en relació a abans de la pandèmia.

Podeu escoltar la conversa, des del minut (-20:07) en aquest enllaç de l’enregistrament del programa El Pla B, de Ràdio 4, conduït per en Toni Marín.

Des de la Fundació Portal, per mitjà dels pares, mares voluntaris i professionals que donem suport als nois i noies afectats per la patologia dual, participem en els mitjans de comunicació, dins la missió de sensibilització social i prevenció que tenim com a objectiu.

Gràcies a Ràdio 4, per aquest espai de reflexió i difusió!