trastorn disfòrmic corporal, jóvenes, 5w, fundación portal, amalgama7, adolescència en risc, adolescencia, famílies, salud emocional, xarxes socials, influencers, redes sociales

Influencers, xarxes socials i adolescència

El número 9 de la revista 5W, publicat enguany i concebut com a monogràfic sota el títol «Jóvenes» es fa ressò de la pressió que reben els i les adolescents, a través dels influencers i les xarxes socials. Una pressió sobre el seu cos que pot actuar en el trastorn dismòrfic corporal. El periodista Javier Sánchez realitza un reportatge ben il·lustratiu que incorpora els punts de vista de quatre noies residents a l’Escola Terapèutica de Can Ros i l’anàlisi del director clínic d’Amalgama7, Jordi Royo.

El reportatge titulat «Labios de Instagram» (pp. 12-25), publicat al número 9 de la Revista «Jóvenes» i editada, aquest 2024, pel col·lectiu 5W, amb l’autoria del periodista Javier Sánchez realitza un magnífic reportatge posant de relleu la forta pressió que reben els adolescents sobre el seu cos i l’estètica, per part de les xarxes socials i els influencers que vehiculen els seus continguts.

En aquest sentit, el periodista afirma que « la media de edad de las personas que se someten a un tratamiento estético por primera vez en España ha caído de los 35 a los 20 años. La tendencia es global y parece imparable».

La intel·ligència artificial i els filtres de bellesa incorporats a les xarxes socials, permeten dissimular l’envelliment, ‘perfeccionen les faccions de la cara’ i permeten augmentar els llavis, reduir la cintura o alçar els pòmuls, entre d’altres aspectes, que esmenta el periodista.

El parlament francès va aprovar una llei que regula el paper dels influencers. Una norma que ha entrat en vigor el juny de 2023. Segons l’article, la llei obliga els influencers a informar en les seves publicacions de si han usat filtres de bellesa i, d’altra banda, la llei els prohibeix que promocionin tractaments i/o cirurgies estètiques.

La qüestió afecta a molts i moltes adolescents i intensifica el trastorn disfòrmic corporal (TDC). El TDC està caracteritzat per la preocupació que sent la persona per un o varis defectes o imperfeccions corporals en l’aparença física, que realment, són imperceptibles o només escassament perceptibles, com esmenta Javier Sánchez a l’article al número 9 de la revista 5W, ‘Jóvenes’, .

Sánchez va poder entrevistar-se amb noies ateses per Amalgama7 a l’Escola Terapèutica de Can Ros (Aiguamúrcia, Tarragona). Sota el noms pseudònims de Lucía, Sofía, Laura, Valeria i Carla, expliquen les seves vivències en relació a la qüestió. Les quatre noies van ser ingressades a causa d’un Trastorn de Conducta Alimentària, i totes elles, a més, mostren símptomes de Trastorn Disfòrmic Corporal (TDC). En el cas de la Lucía, amb 14 anys va estar a punt de fer-se un tractament per augmentar els llavis, la seva mare ho va evitar en el darrer moment. Una amiga de 22 anys, -explica la Lucía a l’article-, punxava a casa seva, fent aquests tractaments. I, fins i tot, va punxar a una nena de 10 anys, que tenia un complex molt gran.

Per en Jordi Royo, patró de la Fundació Portal i director clínic d’Amalgama7, tal i com declara a l’entrevista en l’article publicat, la irrupció de la intel·ligència artificial ha marcat un abans i un després en la forma de comprendre el TDC.

El director clínic d’Amalgama7 hi afirma: «Per primera vegada en la història de la humanitat la realitat no és definitiva. Per primera vegada es pot canviar, ja sigui de forma simulada per mitjà de filtres o de forma real, per mitjà de la cirurgia».

Des de la Fundació Portal donem suport als nois i noies amb patologia dual, amb problemes de salut emocional i mental com ara el Trastorn Disfòrmic Corporal i els Trastorns de Conducta Alimentària, i donem suport a les seves famílies.

Moltes gràcies al Javier Sánchez, i al col·lectiu 5W per aquest rigorós i magnífic article que posa altaveu a una qüestió greu i col·lectiva que afecta als nostres adolescents i que requereix recursos i una atenció altament especialitzada i de qualitat. I enhorabona a les noies ingressades per explicar i compartir la seva experiència i pel seu meritori treball de recuperació, que va endavant!

revista, 5w, TDC, trastorn disfòrmic corporal, adolescència en risc, Fundació Portal, Amalgama7, famílies, influencers, xarxes socials, redes sociales